Dysponujemy hamownią drogową duńskiej firmy Dynomet o precyzji której świadczy fakt, że podczas ustanawiania nowego rekordu świata prędkości (Rekord Świata Guinnessa) używano właśnie takiej hamowni.
Przenośna hamownia drogowa to urządzenie, które montuje się na koło samochodu, podłącza do komputera przenośnego, a pomiarów dokonuje na drodze. Tego typu hamownia nie ma ograniczeń co do mierzonej mocy ani momentu obrotowego, zmierzy każdą moc oraz auta z każdym napędem.
Hamownia Dynomet zmierzy:
- moc i moment obrotowy (i ich przebieg na wykresie),
- przyspieszenie (każde – od jakiejkolwiek prędkości do jakiejkolwiek, np. 0-100 km/h, 0-160 km/h, 80-120 km/h itd.) oraz,
- czas i prędkość na ćwierć mili,
- drogę hamowania.
Parametry (moc, moment, przebyta droga, prędkość itp.) mierzone są z częstotliwością 60 razy na obrót koła, co daje dokładne pomiary oraz wykresy mocy i momentu.
Hamownia przenośna posiada wiele zalet, m.in.:
- dokładność – błąd pomiaru jest mniejszy niż 1%,
- samochód testowany jest w jego naturalnych warunkach, na drodze – nie ma np. problemu ze złym nawiewem, przez co dokładność pomiaru często jest wyższa niż na hamowni podwoziowej w pomieszczeniu,
- program przystosowany jest do pomiarów na drodze, zazwyczaj wystarczy ok. 800 metrów drogi, by zmierzyć moc w większości aut.
Zalety w stosunku do hamowni podwoziowych stacjonarnych to:
- nie ma ograniczeń mierzonej mocy, zmierzy każdą moc (pod warunkiem odpowiednich warunków drogowych),
- możliwość pomiarów drogowych: przyspieszeń, prędkości, drogi hamowania itp.
- testowanie auta w jego naturalnych warunkach, na drodze, tam gdzie porusza się na co dzień.
Najnowsze komentarze